Sebészeti beavatkozások

Fog illetve gyökéreltávolítás

Minden foghúzásra úgy tekintünk, mint egy kis szájsebészeti beavatkozásra, ezért is fontos, hogy a páciens őszintén válaszoljon minden olyan kérdésre, amely az általános egészségügyi állapotával kapcsolatos (vérképző szervi megbetegedések – leukémia, agranulocytosis, myocardiális infarktus, vérzékenység, vérszegénység, cukorbetegség,gyógyszerallergia, terhesség stb.) Ezek a foghúzás ellenjavallataiként is szerepelhetnek.

A foghúzás indikációi (javallatai):

• A fogak/foggyökerek fogászati gócként szerepelhetnek
  • A fog koronájának nagymértékű szuvasodása következtében már nem lehetséges annak megmentése konzerváló fogászati kezeléssel
  • A fog nagymértékű mobilitása esetén, melynek megmentése már nem lehetséges parodontológiai kezeléssel
  • Túlzottan dölt, impaktált (előtörésben megrekedt) fogak esetében, illetve olyan esetekben amikor fogszabályozás céljából a fogívben helyre van szükség
  • Amennyiben nem kivitelezhető a foggyökér tökéletes kezelése gyulladás esetén (anatómiai okok – túlzottan görbe gyökér, traumák stb.)
  • Tejfogak esetében, amikor azok túlzottan hosszú ideig maradnak a szájüregben ezzel akadályozva a maradó fogak előtörését vagy fogíven belüli előtörésüket

A beavatkozásról röviden:

A beavatkozást helyi érzéstelenítésben végezzük. Az érzéstelenség kialakulása után (kb. 3-8 perc), a fogat a körülötte lévő íny elválasztása után foghúzó illetve foggyökér-eltávolító fogóval eltávolítjuk. A fog eltávolítását követően a felső kisörlő fogaktól hátrafelé meggyőződünk az arcüreg zárt illetve nyitott állapotáról, majd keményre hajtogatott gézdarabbal a páciens összeharaptatásával 5-10 percig nyomást gyakorolunk a területre (vérzéscsillapítás). Olykor előfordul, hogy a szokásosnál nagyobb vérzést tapasztalunk, ilyenkor a fogmederbe helyezett vérzéscsillapító szivacs mellett az ínyt összevarjuk.

A beavatkozás utáni gondozás:

• Felhívjuk a páciens figyelmét, hogy amíg az érzéstelenítő hatása tart ne rágjon az esetleges lágyrész sérülések elkerülése érdekében
  • Felső fog eltávolítása esetén az orrfújás pár napig kerülendő
  • Az utóvérzés elkerülése érdekében, a foghúzás napján ne öblögessen, ne szívogassa a sebet
  • A foghúzás napjától, az eltávolított fog területét is alaposan tisztítsa, kellő óvatossággal, ez nagyban elősegíti a seb gyógyulását
  • Kisebb/nagyobb arcfélduzzanat jelentkezhet a beavatkozás után, ennek mérséklése érdekében a területet kívülről jegelje
  • Szükség szerint fájdalomcsillapító szedése
  • Tejtermékek, szeszes italok kerülése
  • Nehés fizikai munka kerülése

Előtörésben megrekedt fogak műtéti eltávolítása illetve feltárása fogszabályzás céljából

A fogszabályozás során gyakran találkozunk olyan maradandó fogakkal amelyek az előtörésük során a csontban megrekedtek, nem képesek spontán előtörésre. Ilyen esetben ezek műtéti feltárására és a fogszabályzó kezeléstől függően eltávolítása vagy a fogsorívbe való behúzására lesz szükség, amely beavatkozás során eltávolítjuk a fog koronai része körüli csontszövetet és a műtét közben a fogszabályzó szakorvos egy kicsi arany láncocskát rögzít a végén levő tappancs révén a fogkoronára, amely a seb zárása után kilóg a szájüregbe, ahol a fogakon levő fogszabályzó ívhez lesz rögzítve és megfelelő erejű és irányú erők segítségével, lassan , a szükséges pozícióba lesz húzva.

Gyökércsúcs rezekciója retrográd töméssel

Olykor előfordul, hogy a röntgenképen tökéletesnek tünő gyökértömés esetén is a beteg további fájdalomról, periapicalis gyulladás fellángolásáról, ismételt duzzanatról panaszkodik. Ennek oka lehet egy nem megfelelően záró gyökértömés is. Minden olyan esetben, amikor lehetséges, a fogat újra gyökérkezeljük, azonban vannak olyan esetek amikor erre nincs lehetőség (anatómiai okok – a gyökér “S” vagy “C” alakú görbületei) vagy nem lenne célszerű (a gyökérkezelt fog egy jól funkcionáló, költséges potlás egyik eleme). Ilyen esetekben szükségessé válik a gyökércsúcs sebészi uton történő eltávolítása, rezekálása.

A műtétről röviden:

A beavatkozást helyi érzéstelenítésben végezzük. Az ínymetszéseket követően egy csontablakot preparálunk az érintett fog gyökércsúcsának megfelelően, majd ezen keresztül eltávolítjuk a gyökércsúcsot a körülötte lévő gyulladásos szövettel együtt. Ha a csonkolást követően a gyökértömés falallónak látszik nincs szükség retrográd tömésre, azonban legtöbbször nem ez a helyzet. Ilyenkor egy kisebb üreg kialakítását követően letömjük a csatornát egy a gyökércement regenerációját indukáló tömöanyaggal (MTA – Mineral Trioxide Aggregate). Ezt követően az ínysebet összevarjuk. A varratokat 7 nap után tavolítjuk el.

A műtét utáni gondozás:

• A fájdalom megszüntetésére fájdalomcsillapítót rendelünk el.
  • A műtét utáni arcfél duzzanat 2 – 3 nap elteltével mérséklődik, jegelése javallot.